|
|
Priezvisko a meno, (rodená)
|
Hiray, Anton Július
|
Miesto a dátum narodenia
|
Nová Baňa, 17.02.1770
|
Miesto a dátum úmrtia
|
Banská Štiavnica, 21.10.1842
|
Manžel / manželka
|
Hiray Anna, rod. Puschmannová
|
Deti
|
|
Rodičia
|
Hiray Ferdinand
Hirayová Františka |
Vzdelanie |
|
Profesná dráha a pracovné pôsobenie | Pôsobil v Banskej Bystrici a Banskej Štiavnici.
V Banskej Bystrici pôsobil od roku 1790 ako regenschori (zbormajster) a organista vo farskom kostole, učiteľ hudby, skladateľ a zrejme tu sa vyučil aj trubačskému remeslu. Trubači boli v tých časoch považovaní za vážených ľudí a umelcov. Medzi povinnosti majstra mestských trubačov patrilo aj usporadúvanie spoločenských zábav a plesov. Pre zábavy komponoval Hiray dobové tanečné skladby – menuety, polonézy, nemecké tance a podobne. Viaceré z nich sa zachovali. Jeho tanečné kompozície, ktoré vykazujú vplyvy rakúsko-bavorskej, nemeckej, poľskej i talianskej hudby, možno charakterizovať ako ranoklasicistické. V roku 1798 navštívil Banskú Bystricu uhorský palatín. Pri tejto slávnostnej príležitosti zložil Hiray Banskobystrický pochod pre 2 klarinety, 2 lesné rohy a 2 fagoty s pôvodným názvom Civitatis Neosoliensis Militare Marsch (www.youtube.com/watch?v=CtoiuoGtHCw), ktorý je v európskom kontexte ojedinelou zachovanou pamiatkou svetskej trubačskej hudby. Po príchode do Banskej Štiavnice v roku 1820 až do svojej smrti pôsobil ako regenschori, komorsko-grófsky a mestský kapelník. Je považovaný za jedného z posledných predstaviteľov trubačskej tradície na Slovensku. |
Záujmy, záľuby |
|
Ocenenia, uznania
|
|
Iné
|
|
Význam:
|
lokálny
|
Vzťah k Novej Bani:
|
Rodák z Novej Bane
|
Zaradenie: | umenie a kultúra
|
Návštevník